Spatial and Social Mobilities in the Medieval and Early Modern Alpine Regions. Conferenza internazionale

Spatial and Social Mobilities in the Medieval and Early Modern Alpine Regions

27-29 Marzo 2024

Accademia di architettura USI
Mendrisio

Questo evento mira a sviluppare una ricerca integrata sulla mobilità spaziale e sociale nelle regioni alpine medievali e della prima età moderna, che devono essere considerate come alcuni degli esempi più rappresentativi di zone di confine e spazi comunicativi europei esistenti nel periodo di transizione tra il Medioevo e la prima Modernità. Il progetto intende contribuire a una nuova comprensione della storia europea di questo periodo analizzando i quadri spaziali e sociali delle aree di confine nei loro aspetti di cambiamento, formazione, creazione, azione e reazione. A tal fine, l'attenzione della ricerca si concentrerà sul modo in cui la mobilità delle persone attraverso i confini linguistici e culturali o i quadri territoriali e istituzionali degli organismi politici - che spesso comportano il trasferimento o la circolazione di conoscenze, tecniche e culture diverse - sia connessa alla mobilità sociale, ai cambiamenti o alle crisi delle loro nuove e vecchie condizioni, e su come tali persone agissero e reagissero alle situazioni create dal loro spostamento.

Il convegno ha il sostegno economico dell'SNF-FNS-SNSF (Grant Number IZSEZ0_222634) e da JSPS KAKENHI (Grant Number 20H01340)

Il convegno è riconosciuto come corso d'aggiornamento DECS-SIMS (Dipartimento dell'educazione, della cultura e dello sport) per i docenti delle scuole superiori del Ticino

Programma in allegato

Spatial and Social Mobilities in the Medieval and Early Modern Alpine Regions

27-29 March 2024

Accademia di architettura USI
Mendrisio

This event aims to develop integrated research of spatial and social mobilities in the medieval and early modern Alpine regions, which are to be accounted for some of the most representative examples of European boundary zones and communicative spaces existing in the transitional period between the Middle Ages and the early Modernity. The project intends to contribute to a new understanding of European history of such period by analyzing its' boundary area's spatial and social frameworks in their in-the-course-of-changing, forming, creating, acting, and reacting aspects. For this purpose, the focus of the research will be how the mobility of people across linguistic and cultural borders or territorial and institutional frameworks of political bodies -often bringing the transfer or the circulation of knowledge, techniques, and various cultures- connected with social mobilities, changes or crisis of their new and old conditions, and how such people acted in and reacted to the situations created by their moving.

The conference is supported by SFN-FNS-SNSF (Grant Number IZSEZ0_222634) and by JSPS KAKENHI (Grant Number 20H01340)

The conference is recognized as a DECS-SIMS (Department of Education, Culture and Sport) refresher course for high school teachers in Ticino.

flyer